PROJEKT CHLEBODARCA V NOVOM ŠATE

PROJEKT CHLEBODARCA V NOVOM ŠATE

Vďaka nášmu programu CHLEBODARCA nájdu ľudia v núdzi stabilný domov.

Viete si predstaviť chodiť do práce, vychovávať deti a žiť dôstojný život, ak by ste nemali strechu nad hlavou? Pre mnohé rodiny v núdzi, ide o každodennú realitu. Projekt Nadácie DEDO týmto rodinám zabezpečuje dostupné nájomné bývanie založené na prístupe „housing first” = bývanie na prvom mieste. Pomocnú ruku pri napĺňaní tohto projektu nadácii podáva spoločnosť BILLA a jej o. z. BILLA ľuďom.

Prístup „bývanie na prvom mieste“ považuje bývanie za základné ľudské právo – ľudia bez domova sa podľa neho úspešne vrátia do spoločnosti len vtedy, ak najskôr budú mať trvalé bývanie. Tento prístup u nás zaviedla do praxe aj Nadácia DEDO. Od mája 2024 sa k ich programu finančnou a potravinovou podporou pripojila aj BILLA, a to prostredníctvom svojho projektu CHLEBODARCA. V Košiciach, kde nadácia spustila projekt pred niekoľkými rokmi, už našlo bezpečný domov viac ako 35 rodín. „Dostupné nájomné bývanie a odborná podpora na jeho udržanie, je účinný nástroj, ako ukončiť bezdomovectvo, pretože 80 až 95 % ľudí si takéto bývanie udrží. Bezpečný domov výrazne zlepšuje kvalitu života rodín, ako aj ich fyzický a duševný zdravotný stav. Keď má človek kde bývať, ľahšie si nájde zamestnanie, z ktorého potom dokáže toto bývanie financovať,“ hovorí Alena Vachnová, predsedníčka správnej rady v Nadácii DEDO. 

Podpora rodín vo všetkých oblastiach života 

Klienti, ktorých Nadácia DEDO a BILLA zabývajú, platia za bývanie riadny nájom, prispôsobený ich finančnej situácii. Zaväzujú sa tiež k tomu, že budú so susedmi udržiavať dobré vzťahy. „Požiadať o dostupné nájomné bývanie môžu rodiny bez domova, ktoré sa ocitli v útulkoch, krízových centrách, azylových domoch či neformálnych osídleniach,“ vysvetľuje Jana Gregorovičová, senior CSR špecialistka BILLA. Zároveň dopĺňa, že súčasný systém prestupného bývania nie je efektívny, pretože bezdomovectvo len manažuje, no neukončuje. Rodičia s deťmi sa tak „učia bývať“ v útulkoch či nocľahárňach, ktoré však nie sú trvalým bývaním. 

Na BILLA a CHLEBODARCU sa podporené rodiny v núdzi môžu spoľahnúť aj počas krátkodobej nepriaznivej situácie, napríklad pri chorobe či nepredvídateľnej strate príjmu. Projekt im totiž navyše zabezpečí aj pomoc v podobe BILLA karty, s ktorou si môžu nakúpiť potraviny.

Istota práce vďaka našim bannerom

V rámci projektu CHLEBODARCA tiež podporujeme sociálny podnik Dorka Bags n. o., ktorý zamestnáva ľudí v bytovej a sociálnej núdzi, a tým ich pripravuje na začlenenie sa do voľného pracovného trhu. Z našich použitých reklamných bannerov a plachiet vyrábajú zamestnanci Dorka Bags praktické a zároveň dizajnové tašky. Prispievame tak k tomu, aby mali títo ľudia trvalé zamestnanie a istotu práce, vďaka čomu si dokážu udržať nájomné bývanie. Okrem toho, že má naša spolupráca s Dorka Bags sociálny rozmer, pomáha aj životnému prostrediu. Keďže tašky vznikajú upcykláciou, teda spracovaním a pretvorením už používaných reklamných bannerov, tieto materiály dostanú nový zmysel a neskončia na smetisku. Výťažok z predaja tašiek bude smerovať na účely projektu CHLEBODARCA, čiže opäť na podporu ľudí, ktorí tašky vyrábajú. 

Keď chlieb pomáha

Naši zákazníci pomáhajú ľuďom v núdzi už niekoľko rokov, a to kúpou chleba v ktorejkoľvek predajni BILLA po celom Slovensku. Jeden cent z každého predaného bochníka smeruje do projektu CHLEBODARCA. To znamená, že táto obľúbená a voňavá potravina neteší len našich zákazníkov, ale zároveň pomáha inej rodine budovať si svoj domov.